Op www.verbeterjezorg.be kunnen patiënten hun ervaringen melden met de specialist, hun huisdokter, tandarts, apotheek, kinesitherapeut, psycholoog, diëtist, podotherapeut, logopedist of oefentherapeut. Daarbij kan men ook voorstellen doen ter verbeteringen. Deze meldingen worden direct aan een als geregistreerde zorgverlener gestuurd en na diens akkoord ook op de site geplaatst. Cijfers worden altijd geplaatst.  Indien uw melding alleen bedoeld is voor uw zorgverlener en u niet wilt dat deze op de site geplaatst wordt, moet u dat duidelijk bij de beschrijving van uw ervaring aangeven. Het streven is om een open dialoog te starten over wat er al goed gaat in de verleende zorg en wat voor verbetering vatbaar is. Hierin worden niet alleen kwaliteitsvraagstukken binnen één enkele zorgverlenerspraktijk meegenomen, maar ook van een gezondheidcentrum of zelfs een ziekenhuis in totaal. Het is via ‘Verbeter je Zorg’ niet mogelijk om formele klachten in te dienen. Daarvoor heeft uw zorgverlener een formele klachtenregeling en procedure, waar u om kunt vragen.

www.verbeterjezorg.be is continu in ontwikkeling. Op het moment van start staan alleen de zorgverleners in Antwerpen 2000 in het systeem. Maar daar zal snel verandering in komen. Het is namelijk een platform voor en door gebruikers. Als patiënten  buiten Antwerpen 2000 wonen, zal het systeem vragen naast de ervaring ook informatie (naam, adres, postcode, woonplaats, emailadres, telefoonnummer) over de zorgverlener te verstrekken. Op die manier beschikken wij over de meest recente gegevens van de zorgverleners en zien wij tevens welke zorgverleners erg populair zijn.  

Zorgverleners die deelnemen (geregistreerde zorgverleners) aan ‘Verbeter je zorg’ zijn herkenbaar aan een www.verbeterjezorg.be poster in de wachtkamer, een www.verbeterjezorg.be sticker op het venster of de deur en/of door een informatiebrief voor hun patiënten. 

Hoe kan ik mijn ervaring melden?

Uw ervaringen met de gezondheidszorg worden binnen 'Verbeter je Zorg' op twee manieren gemeten.     

1. Via blauwe knop MELD UW ERVARING boven de navigatiebalk

U kunt op ‘Verbeterjezorg’ één of meerdere voor u (heel) belangrijke ervaring melden aan een zorgverlener. Een positieve of een negatieve ervaring. Klik hiervoor op de oranje knop met ‘MELD UW ERVARING’ boven aan de home pagina. Het invullen kost maximaal 3 minuten.

Deze ervaringen worden direct doorgestuurd naar uw zorgverlener.

2. Via de knop ENQUÊTE in de navigatiebalk

Om een volledig beeld te geven van álle zwakke en sterke bevindingen kunt u (ook na het invullen van uw ervaring) de volledige enquête in vullen. Dit kost ongeveer 10 minuten extra. Ook deze gegevens gaan naar uw zorgverlener. Deze uitgebreide enquête is ontwikkeld i.s.m. de universiteit en biedt de zorgverlener een schat aan informatie allerlei andere aspecten. Zodoende krijgt uw zorgverlener een nog completer en algemeen beeld.

 

Wat gebeurt er met de meldingen?

Een melding wordt direct doorgestuurd aan de betreffende geregistreerde zorgverlener. Deze bekijkt de reacties en verbetervoorstellen en geeft aan wat hij of zij hiermee gaat doen. De zorgverlener accepteert de ervaring en stuurt hem daarmee naar de site of stuurt alleen een persoonlijke reactie naar de indiener. Alle ervaringen en bevindingen, ook die niet op de site geplaatst zijn, worden meegenomen in de cijfers en tabellen. Uw reactie gaat dus nooit verloren. U krijgt ook altijd een reactie op uw melding. De ervaringen en bevindingen die geplaatst worden zijn te lezen voor zowel patiënten als zorgverleners. Er bestaat ook de mogelijkheid om hierop te reageren door ingezonden meningen of ervaringen. Het streven is een open dialoog over de verleende zorgverlening die leidt tot kwaliteitsverbetering. Hierbij kan het projectteam van ‘Verbeter je Zorg’ ondersteunen.

Is uw zorgverlener niet geregistreerd dan tracht Verbeterjezorg.be de zorgverlener te contacteren. Dat doen we door hen een e-mail te sturen of te bellen. We stellen de zorgverlener dan op de hoogte van het feit dat er een ervaring is gepost en dat men zich gratis kan registreren via het platform: http://www.verbeterjezorg.be/registreren.php Verbeterjezorg.be streeft er naar om alle zorgverleners te contacteren. De praktijk wijst helaas uit dat sommige zorgverleners niet reageren. In het geval dat de zorgverlener zich binnen ± 2 werkdagen niet registreert, neemt de plaatsingscommissie de geposte recensie over. Zij besluit of de ervaring aan de recensiecriteria voldoet en deze geplaatst kan worden of niet. Overigens kunnen zorgverleners zich natuurlijk ook altijd na die 2 werkdagen registreren. Wij stellen hen dan uiteraard alsnog in de gelegenheid om te reageren.

Anoniem

‘Verbeter je zorg’ wil graag het gesprek op gang brengen tussen de zorgverlener en de patiënt over de kwaliteit van de zorg. Daarom vinden wij het positief als mensen hun naam geven. Misschien vraagt dit nu nog wat moed van u als patiënt en is het wennen voor de zorgverleners dat ze direct worden aangesproken op hun zorgverlening. Misschien bent u zelfs bang dat de zorgverlener het u kwalijk neemt als u iets negatiefs ervaart. Wij vinden echter dat u als patiënt, net als in een winkel waar u iets koopt, uw zorgverlener rustig mag laten weten wat u vindt. Alleen als uw zorgverlener weet dat u iets vervelend hebt gevonden of juist heel prettig, kan hij de juiste zorg geven. Wij vragen de zorgverleners die meedoen open te staan. Ook voor negatieve ervaringen. U mag uiteraard zelf beslissen of u uw naam wel of niet vermeldt.

Bedankt voor uw vertrouwen!

 

Het Verbeter je Zorg team 

 

N.b. Voor alle verdere toelichting en antwoorden op mogelijke vragen ga naar VEELGESTELDE VRAGEN rechtsboven op de home-pagina.


Home Ervaringen Verbeteringen Thema's Enquete Contact